Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Kladivo na čarodějnice udeřilo

I Smrt může být vysvobozením...Právě o magické filipojakubské noci přilétly čarodějnice, aby spolu s kacíři a pekelníky na Petrových kamenech obcovaly, posvěcené hostie si do bot strkaly, aby létat mohly, a na sněmu se uradily, kterak a komu dobytek uhranouti, na koho neúrodu seslati, koho očarovati. Aby toho málo nebylo, ten, který Bohu sloužit má a Jeho uctívati musí, byl s Ďáblem spolčen, posvěcené hostie čarodějnicím dával, s nimi smilnil na Petrových kamenech a Víru Pravou tím zavrhoval. Tím spolčencem nebyl nikdo jiný než Kryštof Alois Lautner ze Šumperka.

Děkan Lautner před Bobligovým tribunálemTakto mohla vypadat část projevu Jindřicha Františka Bobliga z Edelstadtu, inkvizitora, který před 324 lety nechal upálit děkana Kryštofa Lautnera ze Šumperka v zinscenovaných čarodějnických procesech na panství Velké Losiny. Nebyl prvním, a bohužel ani posledním, byl jedním ze 106 obětí, které skončily svou pouť na hranici.

Léta Páně 1678 na podzim přibyl do zámku Velké Losiny - pozvala ho hraběnka Angelia Anna Sybilla z Galle rozená Žerotínová - Jindřich František Boblig z Edelstadtu, inkvizitor, který následujících 14 let sužoval žerotínské panství vymýšlením čarodějnických procesů, kde právem útrpným dokazoval "vinu" obviněných. Měl v tomto neblahém díle své pomocníky: sekretáře Izidora Schmidta a samozřejmě strach, neboť ani postavení nezaručovalo měšťanům, že nebudou obviněni.

Hraběnka z Gale a Eusebio Leandro Schmidt, sobotínský farář spustili kolo smrtiOd toho podzimu již uplynulo dlouhých 331 let, když se tento proces znovu objevil... tentokráte v Praze, naštěstí jen v Divadle Milénium, kde se právě této magické noci začal uvádět muzikál Kladivo na čarodějnice.

Zařadil se tak mezi další muzikály, které reflektují historické osobnosti, ztvárněné v původních českých muzikálech (Galileo, Johanka, Kleopatra). Tato díla, ač pojednávají o různých historických obdobích, mají s Kladivem jeden společný bod: touhu po moci. Tímto bodem se však také stávají až tragicky současnými.

Když se brání kat, ortel vykonat...Dle mého má dílo dvě stěžejní písně, které nejlépe charakterizují celý muzikál: "Kdo ví, kdo je Ďábel", která zazní z úst hraběnky a měšťanstva a vyjadřuje tíseň nad Bobligovým jednáním a zároveň víru v Boha a církev, která musí pravdu odhalit. Druhou je píseň "Když se brání kat", která je monologem kata v žaláři nad zuboženou, rozlámanou a znásilněnou Zuzanou Voglickovou. Z této písně citlivě vyznívá cit pro devastovanou krásu mládí a zárověň je tvrdě obviněn nejen inkvizitor, Lautner i Zuzana skončí navzdory své nevině na hraniciale potažmo mocipáni, včetně církevních.

Ještě jedna zajímavost a paralela mne napadá... v muzikálu Galileo na konci zazní slova: "Jedním z rozměrů křivdy je její trvání... Galileo Galilei byl katolickou církví plně rehabilitován roku 1992. Od jeho smrti ten rok uplynulo 350 let. Přál bych všem abychom v sobě našli dost síly odčinit způsobené křivdy a aby nám to netrvalo tak strašně dlouho."
Jak dlouho bude církvi trvat, než se omluví za tyto spáchané zločiny? Pokud stejně dlouho jako v případě Galilea, pak mají ještě 19 let k dobru...

Komentáře k článku

avatar Romča
0
 
 
Zajímavě pojatý promotext před tím, než Péťa napíše recenzi. Obávám se, že církev katolická se neomluví. Určitě ne za Benedikta XVI., když už to neudělal ani "pokrokový" Jan Pavel II. Ostatně ani za Jana Husa se neomluvili dodnes nějak přesvědčivě. Ale je dobře, že toto téma se dočkalo muzikálového zpracování, protože v době, kdy se lacině a zcela tendenčně donekonečna omílají zločiny tzv. komunismu, by bylo fair vracet se i ke zločinům církevním, resp. zločinům šlechty a panstva ve středověku a novověku a pak ke zločinům velkokapitalistů v 19. a 20. století. Neboť dějiny nejsou černobílé a zločiny se bohužel doposud děly ve jménu všech režimů - u nás jako v USA, v Sovětském svazu jako v Británii či Francii, v Německu jako v Číně, zkrátka všude. Jsou bohužel součástí lidského přirozena a sobeckého egoistického individualistického uvažování, kdy jde o moc a zisk za každou cenu a nikdy jinak. Dokud nezměníme hodnotový žebříček a místu v duchu JÁ nezačneme uvažovat v dimenzích MY, tak se žo žel nezmění ani do budoucna a tahle civilizace brzy skončí... Kéž by tituly jako Kladivo přispěly k nějaké širší osvětě. Už je dávno nepočítaně minut po dvanácté...
Díky tvůrcům za úžasný muzikál v úžasném prostředí Divadla Milénium. R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Omlouvám se za odklepy a překlepy, jel jsem na rychlo...
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Jen bych řekl, že to není promo, ale spíše pocit z tohoto díla. Klobouk dolů před tím, jak se jim dané téma podařilo ztvárnit.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Michale, ale promo opravdu nerovná se glorifikující propagace. Prostě první informace. A Tys ji pojal výborně. R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Ahoj Romane, díky za kladné hodnocení. Pravděpodobně tím, že je to napsáno tak jinak, mi dnes volali z produkce muzikálu a děkovali mi za krásný článek. Nicméně slovo promo lze vysvětli jak stylem prvního představení, tak stylem vychvalující reklamy. Berum že to myslíš dobře a díky za podporu.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Líba
0
 
 
Já jdu 23. 5., už se moc těším!:-)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Já už 15. na repete - po Markétě musim vidět i ZUZU. Ale zatím prostě zážitky naprosto úžasný! R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar jeden z akterů
0
 
 
Díky!!!!!!!

* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Líba
0
 
 
Kdybych byla z Prahy, tak jdu taky na všechny alternace. Ale takhle si hlídám Markétku, když ji vidím jednou za 100 let.:-) Ale nepochybuju ani o Zuze ani o Míše.:-)
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Roman Zajíc
0
 
 
Pánové, tak se mi zdá, že opomíjíte (a je jedno, zda vědomě, či vám to ještě nedocvaklo) jednu věc: Kladivo na čarodějnice je především alegorie na zločiny komunistů z 50. let. Romča, který je podle pár znaků bolševik od hlavy až k patě, se tu pouští do demagogické studie, která hledá jiného třídního nepřítele. I převracení historie šlo rudým hochům vždycky dobře. Přesto souhlasím, že je velká zásluha tohoto muzikálu, že seznámí diváky se zvěrstvy, které se děly v naší historii a o nichž se moc neví. Před historií, ať svinstva měla na svědomí církev nebo mocipáni nebo komunisti, by se neměly zavírat oči.
Ale k muzikálu: Nesdílím Vaše názory. Ten muzikál je zejména po technické stránce jedním slovem tragický. Za práci zvukaře by se mělo vracet vstupné. Režisér také neuhlídal svícení, stejně tak prostor, zmohl se jen na aranžování příchodů a odchodů nebo kopírování filmu, interpreti neumí své postavy pořádně vyložit (a zahrát) a pochopil někdo ten useknutý závěr? Nemůžu být odvázaný ani z té synťáčkové hudby. Textům jsem nerozuměl. Podle mě tento muzikál se spíš zařadil mezi ty, které se nepovedly. Cítím lítost, protože ambice měl sympatické.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Koukám, milý jmenovče, že taky patříte k těm nejchytřejším za každou cenu a nikdy jinak. Z Vaší reakce na představení čtu, že už jste stihl vidět opravdu všechny alternace, když interpreti prý neumí své postavy pořádně vyložit a zahrát...
Ani ta světla mne neruší, byť tady jistá rezerva je, to ano.
A co se týče Vámi vysněné alegorie - nevím, možná to i záměr autorů byl, ale na tiskovce to nijak najevo nedali - ani v tiskových materiálech, a to v době, kdy kopnout si do komunisty se rovná téměř hrdinskému činu, by určitě udělali, ne?
Nejsem bolševik od hlavy až k patě, jsem "jen" utopický socialista hlásící se ke KSČM jako jediné skutečně levicové parlamentní straně v naší zemi - když už tu bohužel není na výběr. Zločiny tzv. komunistů z 50. let neobhajuji, právě naopak, kritizuji je nahlas a ostře i na půdě KSČM a problémy tu kvůli tomu rozhodně nemám. Ale to slovíčko tzv. je důležité, protože skutečný komunista by nikdy žádný zločin nespáchal - bylo by to totiž v rozporu s jeho přesvědčením. Ty zločiny páchali papeženci, kteří na oné ideji pouze parazitovali. Takoví, kteří za každého režimu si umí najít cestičku, jak se dostat k moci. Do listopadu funkcionáři KSČ a spolupracovníci StB, po listopadu pak z 99 % aktivní OFčáci a následně aktivisté (ti otrlejší) a spolupracovníci (ti opatrnější) ODS a spol. Taková je realita. Ale pro pořádek, nehledám ani třídního nepřítele (označení třídy neuznávám v dané souvislosti) a historii nepřevracím, pouze pojmenovávám. Ano, rudí hoši bohužel historii také převraceli, ale na současné modré a černé hochy nemají. Proti nim to byli i v tomto směru pouze břídilové! R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Pánové, mých pár postřehů: představení mělo samozřejmě několik chyb (o těch jsem při následné párty hovořil s Láďou Beranem i Milanem Levým), a styl svícení bylo to, co mě jako fotografovi vadilo nejvíce. Zvuk se dá vylepšit, ale choreografie mi nepřišla špatná. Mě se líbilo hraní si s prostorem - tedy děj se odehrává vepředu u diváků, pak je najednou vzadu (třeba u Bobliga) a zase se vrací dopředu. Upálení mohlo být uděláno výrazněji. Nicméně za tím, co jsem psal v článku si stojím, ani synťáky (není jach tam tolik) mi nevadí.
Zvěrstav jsou zvěrstva, ať už je to Lautner, Horáková nebo současné kauzy, o kterých píše třeba J. Šinágl. Ale myslím si, že jakékoliv politizování škodí, a myslím, že se tomu autoři snažili záměrně vyhnout. Takže se spíše pojďme bavit o díle a jeho kvalitách, než o politických souvislostech - ty si tam každý jistě najde sám, dle svého politického smýšlení.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Naprostý souhlas s Michalem - hraní si s prostorem je úžasná deviza Milénia a Láďa Beran jí využil téměř bezezbytku!
Ke zvěrstvům by ještě dodal třeba manžele Rosenbergovi či procesy v Ulsteru, kde často byli popravováni i nevinní atd., atd. Aneb viz výše. Proto už se k tomu taky nebudu vyjadřovat, souhlas, že kdo nechce, tak si zločiny církve stejně nepřipustí a najde si tam souvislosti jiné - jako můj jmenovec. Pěkný den.
R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Romča
0
 
 
Poslední dobou fakt zas nějak jazykově blbnu - měl bych zvolnit, jenže není kdy:(
Ke zvěrstvům bych dodal... manžele Rosenbergovy (koho co - ach jo...). Omluva. R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.